Úvodní fotografie blogového článku na blogu Enikanews.cz - "V kůži product managera"

V kůži product managera

Product manager má na své pozici poměrně různorodou práci. Je zodpovědný za svůj sortiment. Aby měl přehled o trhu, je v každodenním kontaktu jak se zákazníky, tak s dodavateli. Řeší technické požadavky, dělá analýzy, plány, sleduje prodeje, účastní se veletrhů a monitoruje konkurenci, aby následně předal získané poznatky svým kolegům a byl fundovaným partnerem pro odběratele.

Pokud nemáte rádi stereotyp a nechcete sedět celý den na jednom místě, zpozorněte. Práce product managera by pro vás mohla být to pravé, protože nabízí spoustu zajímavých činností. Co by měl ideální product manager umět?

Komunikace hraje u product managera prim

Svůj pracovní den přiblížil Jaroslav Karban, product manager pro elektrokomponenty: „Můj pracovní den začíná kávou. Jakmile zpracuji e-maily z předchozího dne, čekají mě schůzky a komunikace s kolegy i zákazníky, s nimiž řeším jejich potřeby jak po technické, tak po obchodní stránce. Nedílnou součástí mojí práce je i zpracování nabídek pro zákazníky. Zároveň se věnuji svěřenému sortimentu, ať už jde o úpravu informací na webu, nebo zpracování podkladů pro newslettery a články.“

Komunikace – to je jedna z důležitých dovedností product managera, a to nejen při jednání s dodavateli a zákazníky, ale také interně ve firmě. „I když jsem v kontaktu se všemi našimi odděleními, nejvíce komunikuji s tím nákupním, které zavádí do systému nové materiály, nastavuje bezpečnostní zásoby, konzultuje dodací termíny a pomáhá mi v objednávání potřebných komponent a vzorků. Zároveň úzce spolupracuji s kolegy ze zákaznického servisu, kteří mi poskytují podporu při zaznamenávání objednávek, a udržují vynikající komunikaci s našimi zákazníky v otázkách termínů dodávek.“

Nemáte rádi stereotyp? Změny představují pro product managera každodenní chleba 

V moderním světě plném inovací a rychlého technologického pokroku je potřeba reagovat na neustálé výkyvy. Těmi jsou nové trendy nebo změny v chování zákazníků. „Snažíme se na výrazné výkyvy trhu připravit. Každý týden máme poradu, kde řešíme aktuální situaci. Například během pandemie nikdo nepředpokládal tak výrazné prodloužení termínů dodání. Pro nás to však znamenalo daleko více komunikace se zákazníky, diskutovali jsme aktuální dostupnosti materiálů a snažili se objednávat zboží,“ říká Jaroslav. Jasně tak ukazuje, že product manager se musí umět vypořádat i s nečekanými a stresovými situacemi.

Sám Jaroslav však považuje za nejtěžší úkol získání nových zákazníků, kdy si čas od času rád vyzkouší také práci obchodního zástupce. I při ní uplatňuje své komunikační dovednosti a strategické myšlení. To, že se podaří první schůzka, totiž ještě neznamená, že zákazník nakonec uskuteční objednávku. „Schůzek je potřeba udělat více a zjistit tak, co vlastně zákazník opravdu potřebuje, a to mu potom i dokázat nabídnout.“

 Uplatníte skrytý talent učitele

Product manager ve společnosti ENIKA se neustále vzdělává a posouvá osobní limity. Jedná se zahraničními dodavateli, takže při své práci využije i cizí jazyky. „Pravidelně připravuji prezentace a nejrůznější školicí materiály pro kolegy z obchodu,” říká Jaroslav. “Snažím se jim pochopitelnou formou představit třeba novinky od našich dodavatelů nebo z trhu. Ostatně sledování trhu a trendů patří k nedílné náplni mého dne, abych věděl, jaké produkty a služby bychom měli propagovat v dalším období.“